Statut Stowarzyszenia Elektryków Polskich
uchwalony w dniu 22 czerwca 2017 r. w Warszawie
PREAMBUŁA
Stowarzyszenie Elektryków Polskich kontynuuje rozpoczętą pod koniec XIX wieku działalność społeczną elektryków polskich, stymulującą rozwój elektryki na ziemiach polskich i sprzyjającą wykorzystaniu osiągnięć elektryki dla dobra Polski. Na silne tendencje zjednoczeniowe w środowisku elektryków ich organizacje reagowały pozytywnie.
Powstałe w 1919 roku Stowarzyszenie Elektrotechników Polskich zmieniło w 1928 roku statut oraz nazwę na Stowarzyszenie Elektryków Polskich i stało się ośrodkiem jednoczącym elektryków. Działające mniejsze stowarzyszenia elektryków z własnej inicjatywy rozwiązały się, umożliwiając scalenie działalności i członkostwa. W 1929 roku nastąpiło włączenie do Stowarzyszenia Elektryków Polskich członków Stowarzyszenia Radiotechników Polskich, a w 1939 roku Związku Polskich Inżynierów Elektryków i Stowarzyszenia Teletechników Polskich.
Stowarzyszenie Elektryków Polskich kontynuuje te tradycje i dąży do integracji wysiłków elektryków w służbie Narodowi i w dziele ogólnoludzkiego postępu.
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie Elektryków Polskich, zwane w skrócie SEP, jest pozarządową organizacją twórczą o charakterze naukowo-technicznym działającą na rzecz społeczeństwa oraz swoich członków. SEP stanowi dobrowolne zrzeszenie elektryków wszystkich specjalności oraz osób, których działalność zawodowa wiąże się z szeroko rozumianą elektryką, a także osób prawnych zainteresowanych jego działalnością.
§ 2
- Zakres działalności SEP obejmuje: elektrotechnikę, energetykę, elektroenergetykę, elektronikę, radiotechnikę, optoelektronikę, bionikę, techniki informacyjne, informatykę, telekomunikację, automatykę, robotykę i inne dziedziny pokrewne.
- SEP prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
- Siedzibą SEP i jego zarządu głównego jest miasto stołeczne Warszawa.
- Działalność SEP, wszystkich jego władz i organów jest jawna.
§ 3
SEP ma osobowość prawną.
§ 4
- Terenowymi jednostkami organizacyjnymi SEP są oddziały, w których skład wchodzą koła.
- Jednostkami organizacyjnymi SEP są: biuro SEP, komitety, sekcje, wydawnictwa, podmioty działalności gospodarczej i inne jednostki specjalistyczne.
- Każda jednostka organizacyjna SEP działa na podstawie i zgodnie z niniejszym statutem.
§ 5
- SEP opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać za wynagrodzeniem prezesa SEP, a także pracowników, w tym swoich członków.
- Zasady wynagradzania prezesa SEP ustala walny zjazd delegatów w regulaminie.
- W umowach między SEP a prezesem lub członkiem zarządu oraz w sporach z nimi, stowarzyszenie reprezentuje odpowiednio członek głównej komisji rewizyjnej albo członek komisji rewizyjnej oddziału, wskazany w uchwale właściwego organu.
§ 6
- SEP prowadzi działalność gospodarczą, z której dochody przeznacza na cele statutowe. Działalność gospodarcza jest prowadzona przez stowarzyszenie lub przez powołane w tym celu podmioty.
- SEP może być członkiem naukowych, technicznych i gospodarczych organizacji krajowych i zagranicznych.
- SEP może być założycielem lub członkiem fundacji realizujących między innymi cele określone w niniejszym statucie.
- SEP może tworzyć związki stowarzyszeń lub być ich członkiem.
§ 7
- Godłem SEP są stylizowane białe litery SEP na niebieskim tle, zamknięte białym okręgiem. Wzorzec godła jest zamieszczony i opisany w księdze znaku. Godło podlega ochronie prawnej.
- SEP posiada sztandar oraz odznakę członkowską.
- Za zasługi dla SEP lub szeroko pojętej elektryki mogą być nadawane: godność członka honorowego i godność zasłużonego seniora, odznaki honorowe, medale oraz inne wyróżnienia.
Rozdział II. Cele i sposoby ich realizacji
§ 8
Cele SEP są następujące:
- propagowanie wykorzystywania elektryki dla wszechstronnego, zrównoważonego rozwoju Polski, w tym wspomaganie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,
- inicjowanie i popieranie twórczości naukowej i technicznej we wszystkich dziedzinach elektryki oraz w dziedzinach pokrewnych;
- popularyzowanie elektryki, jej historii i twórców - szczególnie polskich, dbałość o zabytki techniki, pamięć jej twórców, w tym o ich pomniki i groby;
- działanie na rzecz gospodarki energetycznej w zakresie: wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, dystrybucji i użytkowania paliw i energii we wszystkich postaciach oraz eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci;
- działanie na rzecz rozwoju systemów informatycznych i telekomunikacyjnych oraz społeczeństwa informacyjnego;
- oddziaływanie na jakość wyrobów, materiałów i usług elektrycznych oraz upowszechnianie i ochrona praw konsumentów; popularyzacja bezpiecznego i racjonalnego użytkowania wyrobów elektrycznych oraz energii elektrycznej;
- działanie na rzecz podnoszenia poziomu zawodowego elektryków poprzez ustawiczne doskonalenie kwalifikacji: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, co oznacza kształtowanie własnego rozwoju oraz odpowiedzialne uczestniczenie w życiu zawodowym i społecznym z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania; kształtowanie etyki zawodowej elektryków;
- rozpowszechnianie w społeczeństwie – szczególnie wśród młodzieży - wiedzy specjalistycznej, kultury technicznej i ekologicznej, ochrony środowiska i dziedzictwa przyrodniczego, w tym promowanie poszanowania energii;
- integrowanie środowiska elektryków i tworzenie przyjacielskich więzi członków stowarzyszenia;
- rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami, w tym z międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami elektryków;
- ochrona zawodu i interesów członków SEP.
§ 9
SEP realizuje swoje cele przede wszystkim poprzez:
- działalność naukowo-techniczną, monitorowanie i rozpatrywanie zagadnień naukowo-technicznych, prawnych, organizacyjnych, ekonomicznych; preferowanie innowacyjności w zgłaszanych postulatach dotyczących szeroko rozumianej elektryki; publiczne wyrażanie opinii;
- reprezentowanie interesów zbiorowych swoich członków wobec organów władz publicznych;
- współdziałanie z administracją rządową i samorządową, instytucjami publicznymi, organizacjami zawodowymi oraz społecznymi, izbami i stowarzyszeniami;
- wykonywanie zadań zlecanych przez organa administracji publicznej;
- inicjowanie ustanawiania, uchylania oraz nowelizacji norm i przepisów z zakresu elektryki, wykonywanie i opiniowanie prac normalizacyjnych oraz dotyczących terminologii elektrycznej;
- prowadzenie działalności gospodarczej w szczególności: badania jakości; oceny zgodności; udzielanie rekomendacji i referencji; przyznawanie certyfikatu innowacyjności; rzeczoznawstwo; doradztwo; udzielanie licencji dotyczącej godła SEP; projektowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technicznych, technologii i organizacji pracy; wykonawstwo i realizacje projektów; wydawanie publikacji i czasopism naukowo-technicznych;
- oddziaływanie na treść programów i na metody nauczania elektryki, na praktyki i staże zawodowe; prowadzenie akcji stypendialnych;
- ułatwianie członkom dostępu do informacji naukowych i technicznych oraz korzystania z nowoczesnych technik informacyjnych;
- organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, egzaminów; nadawanie uprawnień zawodowych;
- prowadzenie szkoleń oraz weryfikowanie: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w ramach wewnętrznego systemu potwierdzania kwalifikacji w SEP przed wydaniem certyfikatów: wykładowcy SEP w dziedzinie wiedzy specjalistycznej oraz weryfikatora, rzeczoznawcy, specjalisty lub asystenta SEP w dziedzinie rzeczoznawstwa;
- współdziałanie z Federacją Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT (FSNT NOT) w weryfikowaniu i opiniowaniu wniosków: czynnych zawodowo inżynierów elektryków o wydanie karty zawodowej inżyniera (Engineering Card), o nadanie tytułu inżyniera europejskiego (EUR ING) i o tytuły FSNT NOT nadawane w ramach jej wewnętrznego systemu potwierdzania kwalifikacji i umiejętności;
- uczestniczenie w działaniach na rzecz zintegrowanego systemu kwalifikacji (ZSK);
- organizowanie: kongresów, konferencji, seminariów, sympozjów, narad, odczytów, wystaw, konkursów, wycieczek, poradnictwa technicznego i działalności klubowej, działalności kulturalnej oraz w zakresie kultury fizycznej i sportu;
- działanie na rzecz rozwoju infrastruktury przyjaznej dla osób niepełnosprawnych;
- dbałość o przestrzeganie zasad etycznego postępowania;
- promocję zatrudnienia i aktywizację elektryków pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy; organizowanie i udzielanie pomocy koleżeńskiej;
- podejmowanie działań w przypadku naruszenia interesów zawodowych i materialnych członków SEP;
- nadawanie godności, odznak honorowych, medali i wyróżnień oraz zgłaszanie wniosków w sprawie odznaczeń i nagród dla członków SEP.
Rozdział III. Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
- Członkami SEP mogą być osoby fizyczne i prawne.
- W SEP wyróżnia się następujące rodzaje członkostwa:
- zwyczajne;
- honorowe;
- wspierające.
§ 11
- Członkami zwyczajnymi mogą być:
- osoby z wykształceniem wyższym, których specjalność wyuczona lub działalność zawodowa wiąże się z elektryką;
- studenci wyższych uczelni o specjalnościach związanych z elektryką;
- technicy wszystkich dziedzin elektryki;
- absolwenci oraz uczniowie dwóch ostatnich lat średnich szkół zawodowych i słuchacze szkół pomaturalnych o specjalnościach związanych z elektryką;
- inne osoby, których osiągnięcia w dziedzinie elektryki lub działalność na rzecz SEP uzasadniają przyjęcie.
- Członka zwyczajnego, na podstawie jego pisemnej deklaracji z poparciem dwóch wprowadzających członków SEP, przyjmuje i rejestruje zarząd oddziału, a w przypadku cudzoziemca niemającego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przyjmuje i rejestruje zarząd główny.
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego udziału w wyborach do władz SEP;
- przynależności do wybranego koła i sekcji, uczestniczenia w działalności klubowej, a także kandydowania do innych jednostek organizacyjnych SEP;
- udziału w zebraniach, odczytach, konferencjach i innych imprezach SEP;
- korzystania z pomocy w podwyższaniu kwalifikacji zawodowych, w ochronie praw twórczych i zawodowych, w działalności naukowo-technicznej, w uzyskiwaniu zatrudnienia oraz z ulgowych opłat za usługi służące realizacji celów statutowych SEP;
- występowania z wnioskami i postulatami do władz SEP;
- ubiegania się o tytuły i certyfikaty wydawane przez SEP i FSNT NOT.
- Członek zwyczajny jest zobowiązany do:
- przestrzegania postanowień statutu i udziału w realizacji celów SEP;
- czynnej działalności w jednostkach organizacyjnych, w których uczestniczy;
- przestrzegania zasad etycznego postępowania;
- opłacania składki członkowskiej, jeżeli nie jest z niej zwolniony.
- Utrata członkostwa zwyczajnego następuje na skutek:
- pisemnej rezygnacji zgłoszonej przez członka zarządowi oddziału, a w przypadku cudzoziemca niemającego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – zarządowi głównemu;
- skreślenia z listy członków na mocy uchwały właściwego zarządu podjętej w przypadku zalegania z opłatą składki członkowskiej powyżej 12 miesięcy;
- wykluczenia prawomocnym orzeczeniem sądu koleżeńskiego.
§ 12
- Członkiem honorowym SEP może zostać osoba fizyczna, szczególnie zasłużona dla rozwoju elektryki lub SEP, która poddała się „Procedurze wyłaniania kandydatów do godności członka honorowego SEP” i uzyskała jej pozytywny wynik.
- Godność członka honorowego SEP nadaje walny zjazd delegatów na wniosek zarządu głównego, w tajnym głosowaniu większością 2/3 liczby głosów.
- Członek honorowy ma wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, z wyjątkiem obowiązku opłacania składki członkowskiej.
- Członkostwa honorowego może pozbawić walny zjazd delegatów na wniosek głównego sądu koleżeńskiego.
§ 13
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub fizyczna zainteresowana działalnością SEP i wspierająca je materialnie lub organizacyjnie.
- Członka wspierającego na podstawie pisemnej deklaracji lub umowy przyjmuje i rejestruje zarząd oddziału.
- Członka wspierającego – osobę prawną z zakresu działalności SEP o charakterze ogólnokrajowej infrastruktury lub globalnym, na jego wniosek, przyjmuje i rejestruje zarząd główny. Nie ogranicza to prawa zarządu oddziału SEP do przyjmowania i rejestrowania jako członka wspierającego działających na jego terenie: filii, oddziału lub biura lokalnego takiej osoby prawnej.
- Członek wspierający ma prawo do:
- udziału przedstawiciela członka wspierającego – osoby prawnej w walnym zgromadzeniu oddziału (WZO) lub walnym zjeździe delegatów (WZD) na zasadach ustalonych odpowiednio przez zarząd oddziału lub zarząd główny;
- udziału w imprezach naukowo-technicznych organizowanych przez jednostki SEP;
- uzyskania referencji SEP do ofert przetargowych oraz przy zgłaszaniu akcesu do organizacji krajowych i zagranicznych;
- korzystania z pomocy SEP w zakresie podwyższania kwalifikacji zawodowych swojego personelu;
- korzystania z pomocy SEP w ochronie praw i interesów zawodowych;
- korzystania z preferencyjnych warunków reklamowania się w wydawnictwach i na stronie internetowej SEP;
- zgłaszania propozycji do programu działania SEP;
- delegowania swoich przedstawicieli do udziału w zebraniach jednostek organizacyjnych i jednostek naukowo-technicznych SEP na ich zaproszenie;
- używania tytułu „członek wspierający SEP” przy nazwie firmy i w swoich materiałach informacyjnych i marketingowych.
- Utrata członkostwa wspierającego następuje na skutek:
- rezygnacji zgłoszonej na piśmie właściwemu zarządowi;
- skreślenia na mocy uchwały właściwego zarządu w przypadku niewywiązywania się z zobowiązań wymienionych w ust. 1.
Rozdział IV. Władze naczelne i organa
§ 14
-
Władzami naczelnymi są:
- walny zjazd delegatów, zwany w skrócie WZD;
- zarząd główny, zwany w skrócie ZG.
- Naczelnym organem kontrolnym jest główna komisja rewizyjna, zwana w skrócie GKR.
- Naczelnym organem orzekającym w sprawach o naruszenie przez członka SEP postanowień statutu lub zasad etycznego postępowania jest główny sąd koleżeński, zwany w skrócie GSK.
- Organami opiniodawczymi są: rada prezesów, zwana w skrócie RP i rada naukowotechniczna, zwana w skrócie RNT.
- Organem doradczym i roboczym WZD jest komisja wyborcza, zwana w skrócie KW.
- Organami doradczymi i roboczymi ZG są centralne komisje, rady i zespoły, których problematykę i zakres prac określa ZG w ich regulaminach.
Walny zjazd delegatów
§ 15
- WZD jest najwyższą władzą w SEP.
- WZD może być zwyczajny lub nadzwyczajny.
- W WZD biorą udział z głosem stanowiącym członkowie honorowi SEP i wybrani według ustaleń ZG delegaci oddziałów oraz na zasadach ustalonych przez ZG z głosem stanowiącym lub doradczym przedstawiciele członków wspierających – osób prawnych. Liczba przedstawicieli członków wspierających z głosem stanowiącym nie może przekraczać 10% ogólnej liczby osób z głosem stanowiącym na WZD.
- W WZD biorą udział z głosem doradczym członkowie: ZG, GKR, GSK i KW, przewodniczący komitetów, przewodniczący centralnych kolegiów sekcji, dyrektorzy podmiotów działalności gospodarczej, redaktorzy naczelni ogólnokrajowych czasopism SEP oraz goście zaproszeni przez ZG.
§ 16
- Zwyczajny WZD jest zwoływany przez ZG w II kwartale ostatniego roku kalendarzowego kadencji władz naczelnych.
- ZG zawiadamia osoby z głosem stanowiącym na WZD o terminie, miejscu i porządku obrad co najmniej na 4 tygodnie przed datą WZD.
- Do kompetencji WZD należy:
- uchwalanie kierunków działalności SEP;
- rozpatrywanie sprawozdania ZG z działalności SEP, w tym z działalności własnej ZG oraz sprawozdań: GKR, GSK i KW;
- ocena działalności SEP i rozpatrzenie wniosku GKR w sprawie absolutorium dla zarządu głównego;
- wybór prezesa SEP oraz członków: ZG, GKR, GSK i KW;
- uchwalanie zasad etycznego postępowania członków SEP;
- uchwalanie regulaminów: WZD, ZG, GKR, sądów koleżeńskich obu instancji, KW, rady prezesów i rady naukowo-technicznej;
- uchwalanie regulaminu wynagradzania członków ZG i ZO;
- uchwalanie „Procedury wyłaniania kandydatów do godności członka honorowego SEP”;
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego SEP;
- uchwalanie regulaminu nadawania godności zasłużonego seniora SEP;
- rozpatrywanie zaskarżonych uchwał ZG;
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązaniu się SEP.
§ 17
- Nadzwyczajny WZD, zwany w skrócie NWZD, jest zwoływany przez ZG z inicjatywy własnej, na wniosek GKR, rady prezesów lub co najmniej 1/2 liczby osób z głosem stanowiącym.
- Wniosek o zwołanie NWZD należy złożyć zarządowi głównemu na piśmie, podając proponowany porządek obrad.
- ZG jest zobowiązany zwołać NWZD w okresie nie dłuższym niż 8 tygodni od dnia otrzymania wniosku.
- NWZD obraduje nad sprawami, dla których został zwołany, chyba że większością co najmniej 2/3 liczby głosów, przy obecności co najmniej 1/2 liczby osób z głosem stanowiącym, włączy inne sprawy do porządku obrad.
Zarząd główny
§ 18
- Zarząd główny kieruje działalnością SEP w okresie między walnymi zjazdami delegatów zgodnie ze statutem SEP, uchwałami WZD i regulaminem ZG.
- W skład ZG wchodzą prezes SEP i nie więcej niż 15 członków.
- Na wniosek prezesa SEP zarząd główny wybiera ze swego grona wiceprezesów SEP, skarbnika SEP i sekretarza ZG SEP.
- ZG spośród swoich członków może utworzyć prezydium oraz określić jego skład i kompetencje. Podejmowanie decyzji przez prezydium, niewymagających uchwały ZG, może dotyczyć spraw wyszczególnionych w ust. 5 pkt: 1, 8, 12 i 13 oraz innych określanych każdorazowo w uchwałach ZG.
- Do obowiązków i kompetencji zarządu głównego należy:
- zarządzanie majątkiem oraz tworzenie i likwidowanie funduszy SEP;
- uchwalanie zasad gospodarki finansowej i działalności gospodarczej;
- uchwalanie jeden raz w kadencji wysokości składki członka zwyczajnego, zasad jej opłacania i podziału, a także wysokości odpisu od przychodów oddziałów na rzecz budżetu centralnego;
- uchwalanie rocznych planów działalności i budżetów;
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności SEP;
- powoływanie i rozwiązywanie: oddziałów, komitetów, centralnych kolegiów sekcji, centralnych komisji i zespołów, podmiotów działalności gospodarczej, wydawnictw oraz innych jednostek organizacyjnych podległych ZG;
- powoływanie i odwoływanie: przewodniczących i członków centralnych komisji i zespołów, przewodniczących i członków rad nadzorczych, dyrektorów podmiotów działalności gospodarczej, dyrektorów wydawnictw i naczelnych redaktorów czasopism SEP;
- ustalanie regulaminów: biura SEP, centralnych komisji i zespołów, podmiotów działalności gospodarczej, nadawania odznak honorowych, medali i innych wyróżnień oraz zatwierdzanie regulaminów: komitetów, centralnych kolegiów sekcji i innych regulaminów ogólnostowarzyszeniowych;
- podejmowanie uchwał w sprawach:
a) członkostwa SEP w organizacjach naukowych, technicznych i gospodarczych oraz wyboru przedstawicieli SEP do tych organizacji;
b) ustanawiania i likwidacji fundacji oraz tworzenia spółek prawa handlowego;
c) tworzenia związków stowarzyszeń lub przystępowania do nich;
d) uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego i dostosowania SEP do wymagań obowiązujących w takiej organizacji; - występowanie do WZD o nadanie godności członka honorowego SEP;
- nadawanie godności zasłużonego seniora, odznak honorowych, medali i innych wyróżnień;
- występowanie z wnioskami o nadanie odznaczeń państwowych i innych;
- podejmowanie uchwał w innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz SEP.
- Uchwały w sprawach wymienionych w ust. 5 pkt: 2, 3, 4 i 10 są podejmowane przez ZG po uzyskaniu opinii rady prezesów. Opinie RP wymienione w pkt.: 3 i 10 są dla ZG wiążące.
§ 19
- Prezes SEP kieruje działalnością ZG i jego prezydium, a w okresach pomiędzy posiedzeniami tych gremiów, stosownie do przysługujących mu uprawnień, podejmuje niewymagające uchwały ZG decyzje w zakresie zwykłego zarządu.
- Prezes SEP lub z jego upoważnienia wiceprezesi i inne osoby reprezentują SEP.
Główna komisja rewizyjna
§ 20
- W skład GKR wchodzi nie więcej niż 9 członków, którzy wybierają ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- Do obowiązków i kompetencji GKR należy:
- dokonywanie okresowych kontroli działalności merytorycznej i finansowej ZG, jednostek organizacyjnych SEP, a na podstawie porozumienia ZG z GKR dokonywanie kontroli terenowych jednostek organizacyjnych w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa, statutem i uchwałami WZD;
- ocena rocznych sprawozdań finansowych SEP i uchwał dotyczących podziału zysku lub pokrycia straty, ocena działalności i sprawozdań ZG oraz pracy poszczególnych członków ZG;
- coroczne, pisemne lub drogą elektroniczną, przedstawianie wyników ocen, o których mowa w pkt. 2, zarządowi głównemu i informowanie o nich osób z głosem stanowiącym na WZD;
- składanie sprawozdań na WZD i zgłaszanie wniosku w sprawie absolutorium dla ZG; GKR ma prawo odmiennie wnioskować w sprawie absolutorium w odniesieniu do wskazanych przez nią członków ZG;
- wnioskowanie o zwołanie NWZD oraz w sprawie zmian statutu.
Główny sąd koleżeński
§ 21
- W skład GSK wchodzi 7 członków, którzy ze swego grona wybierają przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- GSK orzeka, jako sąd drugiej instancji, w przedmiocie odwołań od orzeczeń sądów koleżeńskich oddziałów; orzeczenia te są prawomocne.
- Regulamin sądów koleżeńskich obu instancji określa: zadania i organizację pracy, właściwość sądów, procedury postępowania, terminy, sankcje oraz tryb wnoszenia i rozpatrywania odwołań od orzeczeń zgodnie z zasadą dwuinstancyjności.
Rada prezesów
§ 22
- W skład rady prezesów wchodzą: prezes SEP i prezesi oddziałów.
- Do kompetencji rady prezesów należy:
- wydawanie dla ZG opinii w sprawach wymienionych w § 18 ust. 6;
- opiniowanie spraw ujętych w regulaminie rady prezesów;
- wybór dziekana RP zgodnie z postanowieniami regulaminu RP, który określa również jego obowiązki i uprawnienia;
- wnioskowanie do ZG o zwołanie NWZD większością 2/3 składu rady prezesów.
- Posiedzenia rady prezesów odbywają się co najmniej dwa razy w roku.
- Obradom rady prezesów przewodniczy prezes SEP.
Komisja wyborcza
§ 23
- Komisja wyborcza wybierana przez WZD działa w okresie kadencji, jest autonomiczna i podlega wyłącznie WZD.
- Komisja wyborcza składa się z 9 członków SEP reprezentujących: oddziały, komitety, centralne kolegia sekcji oraz członków honorowych. Członkiem komisji wyborczej może być osoba o dużym autorytecie i obdarzona zaufaniem ogółu członków SEP.
- Zadaniem komisji wyborczej jest inicjowanie i zbieranie zgłoszeń kandydatów do naczelnych władz i organów wybieranych przez WZD oraz przedstawianie kandydatów podczas WZD.
- Szczegółowe zasady organizacji i działania komisji wyborczej określa regulamin uchwalony przez WZD.
Biuro SEP i sekretarz generalny
§ 24
- Biuro SEP jest jednostką organizacyjną obsługującą działalność stowarzyszenia. Biurem SEP kieruje sekretarz generalny.
- Sekretarzem generalnym może być tylko członek SEP.
- Sekretarza generalnego, na wniosek prezesa SEP, powołuje zarząd główny uchwałą podejmowaną w tajnym głosowaniu. Umowę z sekretarzem generalnym podpisuje prezes SEP, który jest jego przełożonym.
- Sekretarz generalny powołany spośród członków władz i organów SEP z wyboru, zawiesza w nich udział na okres pełnienia tej funkcji.
- Sekretarz generalny może być w każdym czasie odwołany uchwałą ZG podejmowaną w tajnym głosowaniu.
Rozdział V. Oddziały i koła
§ 25
- Oddział jest powoływany na podstawie uchwały ZG, która określa jego siedzibę, nazwę oraz teren i zakres działania.
- Do powołania oddziału jest wymagane:
- zgrupowanie co najmniej 100 członków;
- zapewnienie samofinansowania działalności.
- Oddział może uzyskać osobowość prawną po uzyskaniu pozytywnej opinii zarządu głównego, po podjęciu uchwały walnego zgromadzenia oddziału i po podpisaniu porozumienia pomiędzy zarządem głównym i zarządem oddziału, o którym mowa w § 45 ust. 5.
- Wniosek do właściwego sądu o rejestrację oddziału ubiegającego się o osobowość prawną, po spełnieniu warunków określonych w ust. 3, składa zarząd główny.
- W oddziale działają:
- koła;
- sekcje, komisje, kluby, wydawnictwa i redakcje;
- ośrodki rzeczoznawstwa, szkoleniowe i jednostki działalności gospodarczej.
- Oddziały mające i niemające osobowości prawnej realizują cele i zadania określone statutem i uchwałami władz SEP.
- Oddziały mające osobowość prawną samodzielnie i na własną odpowiedzialność prowadzą działalność finansową i gospodarczą.
- Oddział może być rozwiązany na podstawie uchwały zarządu głównego, na wniosek władz oddziału lub bez wniosku w każdym z niżej wymienionych przypadków:
- zaprzestania działalności;
- utraty zdolności samofinansowania;
- rażącego naruszania przepisów prawa lub statutu SEP albo uporczywego prowadzenia działalności rażąco niezgodnej z uchwałami WZD i zarządu głównego.
- Zarząd główny, przed podjęciem uchwały o rozwiązaniu oddziału, ma obowiązek wcześniejszego pisemnego wezwania oddziału do podjęcia działań naprawczych w wyznaczonym terminie, pod rygorem powołania zarządu komisarycznego lub rozwiązania oddziału. ZG może powołać zarząd komisaryczny w oddziale na okres nieprzekraczający 24 miesięcy.
- W uchwale dotyczącej powołania zarządu komisarycznego zarząd główny wskazuje sposób reprezentacji oddziału. W przypadku oddziału mającego osobowość prawną ZG składa wniosek o wpis zarządu komisarycznego do KRS oraz zawiadamia właściwy organ nadzorujący. W uchwale dotyczącej rozwiązania i likwidacji oddziału, zarząd główny wyznacza likwidatora oraz określa jego obowiązki.
- Przy prowadzeniu likwidacji oddziału mającego osobowość prawną zarząd główny zawiadamia sąd o wszczęciu likwidacji. SEP wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki oddziału oraz przejmuje pozostały po jego likwidacji majątek. Po zakończeniu likwidacji zarząd główny zgłasza sądowi wniosek o wykreślenie oddziału z KRS.
- Koła i członkowie rozwiązanego oddziału mogą przechodzić do innych oddziałów.
§ 26
- Władzami i organami oddziału są:
- walne zgromadzenie członków oddziału, zwane w skrócie WZO;
- zarząd oddziału, zwany w skrócie ZO;
- organem kontrolnym jest komisja rewizyjna oddziału, zwana w skrócie KRO;
- organem orzekającym w sprawach o naruszenie postanowień statutu lub zasad etycznego postępowania jest sąd koleżeński oddziału, zwany w skrócie SKO;
- organami doradczymi i roboczymi ZO są oddziałowe komisje, których problematykę i zakres prac określa ZO.
- W oddziałach i kołach grupujących co najmniej 100 członków – walne zgromadzenie członków może być zastąpione walnym zgromadzeniem delegatów.
- Oddział, w którym zwołano walne zgromadzenie delegatów oddziału i w skład którego wchodzi co najmniej 10 kół, może utworzyć komisję wyborczą oddziału (KWO), jako organ doradczy i roboczy WZO. Przy tworzeniu komisji i jej działalności mają zastosowanie odpowiednio postanowienia zawarte w § 23 statutu.
Walne zgromadzenie oddziału
§ 27
- Najwyższą władzą oddziału jest WZO.
- WZO może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- W WZO biorą udział:
- z głosem stanowiącym wszyscy członkowie oddziału i na zasadach ustalonych przez ZO z głosem stanowiącym albo doradczym przedstawiciele członków wspierających – osób prawnych
lub - z głosem stanowiącym członkowie honorowi z oddziału i wybrani według ustaleń ZO delegaci kół oraz na zasadach ustalonych przez ZO z głosem stanowiącym lub doradczym przedstawiciele członków wspierających – osób prawnych. Liczba przedstawicieli członków wspierających z głosem stanowiącym nie może przekraczać 10% ogólnej liczby osób z głosem stanowiącym na WZO.
- z głosem stanowiącym wszyscy członkowie oddziału i na zasadach ustalonych przez ZO z głosem stanowiącym albo doradczym przedstawiciele członków wspierających – osób prawnych
- W WZO zwołanym jako walne zgromadzenie delegatów biorą udział z głosem doradczym członkowie: ZO, KRO i SKO, przewodniczący sekcji oddziałowych i innych jednostek organizacyjnych oddziału, zasłużeni seniorzy SEP z oddziału oraz goście zaproszeni przez ZO.
§ 28
- Zwyczajne WZO jest zwoływane przez zarząd oddziału nie później niż na 3 miesiące przed WZD.
- O terminie, miejscu i porządku obrad WZO zarząd oddziału zawiadamia osoby z głosem stanowiącym co najmniej na 14 dni przed terminem WZO.
- Do kompetencji WZO należy:
- uchwalanie kierunków działalności oddziału;
- rozpatrywanie sprawozdań ZO z działalności oddziału, w tym z działalności własnej ZO oraz sprawozdań KRO i SKO;
- ocena działalności oddziału i rozpatrzenie wniosku KRO w sprawie absolutorium dla ZO;
- wybór prezesa oddziału oraz członków: ZO, KRO, SKO i KWO;
- wybór delegatów na WZD;
- uchwalanie regulaminów: WZO, ZO, KRO i KWO;
- rozpatrywanie zaskarżonych uchwał zarządu oddziału;
- ustanawianie oddziałowych wyróżnień;
- podejmowanie uchwały w sprawie uzyskania osobowości prawnej;
- podejmowanie uchwały dotyczącej wniosku o rozwiązanie oddziału.
§ 29
- Nadzwyczajne WZO, zwane w skrócie NWZO, jest zwoływane przez ZO z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek: ZG, KRO lub co najmniej 1/2 liczby osób z głosem stanowiącym.
- Pisemny wniosek o zwołanie NWZO powinien zawierać proponowany porządek obrad.
- ZO jest zobowiązany zwołać NWZO w ciągu 8 tygodni, licząc od dnia otrzymania wniosku.
- NWZO obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane. Włączenie innych spraw do porządku obrad wymaga większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby osób z głosem stanowiącym.
Zarząd oddziału
§ 30
- W skład ZO wchodzą prezes oddziału i nie więcej niż 15 członków.
- Na wniosek prezesa oddziału zarząd wybiera ze swego grona wiceprezesów oddziału, skarbnika oddziału i sekretarza oddziału.
- ZO może utworzyć prezydium oraz określić jego skład i kompetencje.
- Do obowiązków i kompetencji ZO należy:
- kierowanie działalnością oddziału zgodnie ze statutem, uchwałami WZD, ZG i WZO oraz realizowanie wspólnej z ZG polityki w zakresie celów statutowych;
- uchwalanie zakresu i form działalności gospodarczej oraz zasad finansowania działalności oddziału;
- zwykły zarząd majątkiem i nadzorowanie działalności gospodarczej oddziału;
- uchwalanie rocznych planów działalności i budżetów oddziału oraz przyjmowanie rocznych sprawozdań finansowych, a w oddziałach mających osobowość prawną również ich zatwierdzanie;
- zatwierdzanie regulaminów oddziału innych niż wymienione w § 28 ust.3 pkt 6;
- ustalanie struktury organizacyjnej oddziału, zakresu działalności oddziałowych jednostek organizacyjnych oraz ich powoływanie, nadzorowanie i rozwiązywanie;
- przyjmowanie i wykreślanie członków oraz ewidencjonowanie i rozwiązywanie kół;
- powoływanie i rozwiązywanie oddziałowych sekcji naukowo-technicznych oraz wydawnictw; powoływanie i odwoływanie przewodniczących i członków komisji oddziałowych, redaktorów oddziałowych wydawnictw, kierowników ośrodków: rzeczoznawstwa i szkoleniowych, klubów i jednostek specjalistycznych oraz nadzorowanie ich działalności;
- zgłaszanie przedstawicieli oddziału do centralnych jednostek organizacyjnych;
- wnioskowanie o nadanie godności, odznak, medali i wyróżnień oraz odznaczeń;
- nadawanie oddziałowych wyróżnień;
- podejmowanie uchwał w sprawie przynależności do regionalnych i lokalnych organizacji naukowych, technicznych i gospodarczych oraz zgłaszanie przedstawicieli oddziału do tych organizacji.
§ 31
- Prezes oddziału kieruje pracami zarządu oddziału i jego prezydium, a w okresach pomiędzy posiedzeniami podejmuje decyzje dotyczące spraw wyszczególnionych w § 30 ust. 4 pkt 1 oraz innych, stosownie do uprawnień każdorazowo określanych w uchwałach ZO.
- Prezes oddziału lub z jego upoważnienia wiceprezesi oddziału i inne osoby reprezentują oddział.
Komisja rewizyjna oddziału
§ 32
- W skład KRO wchodzi nie więcej niż 5 członków, którzy wybierają ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- Do obowiązków i kompetencji KRO należy:
- dokonywanie okresowych kontroli działalności ZO i wszystkich jednostek organizacyjnych oddziału w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa, ze statutem SEP, uchwałami: WZD, ZG i WZO;
- ocena rocznych sprawozdań finansowych oddziału i uchwał dotyczących podziału zysku lub pokrycia straty, ocena działalności i sprawozdania ZO oraz pracy poszczególnych członków ZO;
- coroczne, pisemne przedstawianie wyników tych ocen zarządowi oddziału i ich udostępnianie pisemne lub drogą elektroniczną osobom z głosem stanowiącym na WZO;
- składanie sprawozdań na WZO i zgłaszanie wniosków w sprawie absolutorium dla ZO; KRO ma prawo odmiennie wnioskować w sprawie absolutorium w odniesieniu do wskazanych przez nią członków ZO;
- wnioskowanie do ZO o zwołanie NWZO.
Sąd koleżeński oddziału
§ 33
- W skład SKO wchodzi nie więcej niż 5 członków, którzy wybierają ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- SKO w pierwszej instancji rozpatruje na wniosek: zainteresowanej osoby, ZO lub ZG sprawy o naruszenie przez członka oddziału postanowień statutu SEP lub zasad etycznego postępowania członków SEP.
Koło
§ 34
- Do zorganizowania koła jest wymagana inicjatywa co najmniej 6 członków SEP.
- Uprawomocnienie działalności koła wymaga jego zarejestrowania przez ZO.
- Koło może być rozwiązane na podstawie uchwały ZO na wniosek zarządu koła lub po stwierdzeniu zaprzestania działalności.
§ 35
Władzami i organami koła są:
- walne zebranie członków lub delegatów koła, zwane w skrócie WZK;
- zarząd koła;
- organem kontrolnym jest komisja rewizyjna koła, obligatoryjna w kołach liczących więcej niż 50 członków.
§ 36
- Najwyższą władzą koła jest WZK.
- W WZK biorą udział z głosem stanowiącym:
- wszyscy członkowie koła
lub - członkowie honorowi i zasłużeni seniorzy należący do koła oraz delegaci członków koła.
- wszyscy członkowie koła
- W WZK zwołanym jako walne zebranie delegatów biorą udział z głosem doradczym członkowie zarządu i komisji rewizyjnej, członkowie wspierający (osoby fizyczne) lub ich przedstawiciele oraz zaproszeni goście.
§ 37
- WZK jest zwoływane przez zarząd koła z własnej inicjatywy albo z inicjatywy zarządu oddziału, na wniosek komisji rewizyjnej koła lub na wniosek co najmniej 1/2 liczby członków koła.
- O terminie, miejscu i porządku obrad WZK zarząd koła zawiadamia osoby z głosem stanowiącym oraz ZO co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
- Do kompetencji WZK należy:
- uchwalanie kierunków działalności koła;
- rozpatrywanie sprawozdania zarządu z działalności koła i sprawozdania komisji rewizyjnej koła;
- udzielanie absolutorium zarządowi koła;
- wybór prezesa i członków zarządu koła;
- wybór komisji rewizyjnej koła;
- wybór delegatów na walne zgromadzenie oddziału;
- uchwalanie regulaminu koła.
§ 38
- W skład zarządu koła wchodzi co najmniej 3 członków, w tym prezes koła, skarbnik koła i sekretarz koła.
- Do obowiązków i kompetencji zarządu koła należy:
- kierowanie działalnością koła zgodnie ze statutem, regulaminem koła oraz uchwałami: WZK, ZO, WZO, ZG i WZD;
- zarządzanie środkami finansowymi koła zgodnie z zasadami finansowania działalności uchwalonymi przez zarząd oddziału oraz zatwierdzonym planem pracy i preliminarzem wydatków;
- wnioskowanie w sprawie nadawania odznak, medali i wyróżnień.
§ 39
- Prezes koła kieruje pracami zarządu i działalnością koła.
- Prezes koła lub z jego upoważnienia inne osoby reprezentują koło.
§ 40
- W skład komisji rewizyjnej koła wchodzi co najmniej 3 członków, którzy ze swego grona wybierają przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- Komisja rewizyjna koła okresowo kontroluje oraz corocznie ocenia działalność zarządu koła i ocenę przedstawia WZK.
- W kołach, w których nie ma komisji rewizyjnej jej funkcję spełnia WZK.
Rozdział VI. Jednostki naukowo-techniczne i rada naukowo-techniczna
§ 41
- Działalność o charakterze naukowo-technicznym jest prowadzona w: komitetach, sekcjach oddziałowych, podmiotach działalności gospodarczej, wydawnictwach i innych powołanych w tym celu jednostkach specjalistycznych.
- W celu współpracy sekcji oddziałowych zarząd główny może powołać centralne kolegium sekcji. W skład centralnego kolegium sekcji wchodzą przewodniczący i przedstawiciele sekcji oddziałowych, którzy ze swego składu wybierają przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza centralnego kolegium sekcji.
- Komitety, centralne kolegia sekcji, podmioty działalności gospodarczej, wydawnictwa, a w ich ramach redakcje i rady naukowe czasopism oraz inne jednostki specjalistyczne powołuje i rozwiązuje ZG, natomiast sekcje oddziałowe, ośrodki rzeczoznawstwa i inne jednostki specjalistyczne w oddziałach powołują i rozwiązują zarządy oddziałów.
- Komitety i centralne kolegia sekcji pełnią funkcję wiodącą w swojej dziedzinie. Mogą współpracować z innymi stowarzyszeniami naukowo-technicznymi, zainteresowanymi instytucjami oraz agendami rządowymi i samorządowymi.
- Komitety, centralne kolegia sekcji, sekcje oddziałowe, podmioty działalności gospodarczej i inne jednostki specjalistyczne działają na podstawie opracowanych przez nie regulaminów, zatwierdzanych odpowiednio przez ZG lub ZO.
- Przewodniczący komitetów, centralnych kolegiów sekcji i prezes SEP tworzą radę naukowo-techniczną stowarzyszenia, której przewodniczy prezes SEP.
- Władze jednostek naukowo-technicznych zobowiązane są do przedkładania planów i budżetów oraz składania rocznych sprawozdań ze swojej działalności odpowiednio ZG lub ZO.
§ 42
- Komitety grupują powołanych imiennie specjalistów członków SEP i specjalistów niebędących członkami SEP, deklarujących wolę pracy w komitecie. Przy organizowaniu komitetu zarząd główny powołuje imiennie jego pierwszy skład osobowy.
- Celem działalności komitetów jest wykonywanie zadań o charakterze naukowotechnicznym związanych z rozwojem różnych dziedzin elektryki oraz dziedzin pokrewnych.
- Komitetem kieruje przewodniczący oraz prezydium wybrane na zebraniu komitetu.
- Komitety, które są członkami organizacji międzynarodowych i reprezentują SEP noszą nazwę polskich komitetów.
- Komitet, w uzgodnieniu z ZG, może prowadzić działalność gospodarczą samodzielnie lub poprzez wskazany przez ZG podmiot działalności gospodarczej, biuro SEP albo oddział.
§ 43
- Sekcje oddziałowe grupują:
- członków SEP z tej samej dziedziny elektryki lub o podobnych zainteresowaniach, którzy zgłosili przynależność do sekcji;
- koła na podstawie decyzji podjętych przez ich zarządy.
- Celem działalności sekcji oddziałowej jest upowszechnianie wiedzy, nowych rozwiązań i osiągnięć oraz opiniowanie przepisów i dokumentów związanych z daną dziedziną elektryki, a także wspieranie działalności stowarzyszenia w zakresie zainteresowania i kompetencji grup środowiskowych członków SEP.
- Sekcją kieruje oddziałowe kolegium sekcji wybrane na zebraniu sprawozdawczowyborczym sekcji.
§ 44
- Podmioty działalności gospodarczej, wydawnictwa i inne jednostki specjalistyczne prowadzą i upowszechniają działalność o charakterze naukowo-technicznym oraz świadczą odpłatnie usługi w tym zakresie.
- Dyrektorów i rady nadzorcze podmiotów działalności gospodarczej powołuje zarząd odpowiedniego szczebla.
- Redaktorów naczelnych czasopism i dyrektorów jednostek specjalistycznych powołuje zarząd odpowiedniego szczebla.
Rozdział VII. Majątek i zaciąganie zobowiązań majątkowych
§ 45
- Majątek SEP, w tym majątek oddziałów mających osobowość prawną, stanowią: nieruchomości, ruchomości, środki pieniężne, papiery wartościowe oraz wartości niematerialne i prawne.
- Majątek powstaje z:
- składek członkowskich;
- dochodów z majątku;
- darowizn, spadków, zapisów, dotacji, subwencji, udziałów i lokat;
- wpływów z działalności statutowej i gospodarczej;
- ofiarności publicznej i sponsoringu,
- udziałów SEP w majątku wspólnym w innych organizacjach.
- Majątek służy wyłącznie do realizacji celów statutowych.
- Majątek stanowi wspólną i niepodzielną własność SEP.
- Oddział, który uzyskał osobowość prawną, na mocy porozumienia z zarządem głównym zatrzymuje na własność użytkowany majątek powstały staraniem oddziału. W przypadku rozwiązania oddziału cały majątek po pokryciu zobowiązań oddziału pozostaje w SEP.
§ 46
-
Majątkiem SEP zarządza zarząd główny, a majątkiem oddziałów i podmiotów działalności gospodarczej mających osobowość prawną ich zarządy. ZG na mocy uchwały może powierzyć biuru SEP oraz oddziałom, komitetom i podmiotom działalności gospodarczej niemającym osobowości prawnej wykonywanie funkcji zwykłego zarządu użytkowanymi częściami majątku.
- Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych i finansowych są uprawnieni działający wspólnie prezes SEP i skarbnik SEP, a także w akceptowanym przez ZG zakresie upełnomocnione przez nich do wspólnego działania osoby, w tym: sekretarz generalny i główny księgowy SEP, prezesi oddziałów i skarbnicy oddziałów niemających osobowości prawnej, przewodniczący i skarbnicy komitetów, dyrektorzy i główni księgowi podmiotów działalności gospodarczej niemających osobowości prawnej.
- Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych oddziałów, które uzyskały osobowość prawną, są uprawnieni łącznie prezes oddziału i skarbnik oddziału oraz w akceptowanym przez ZO zakresie upełnomocnione przez nich osoby.
- Dla prawidłowego gospodarowania środkami finansowymi wszystkie oddziały i jednostki organizacyjne prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą zobowiązane są do opracowywania rocznych budżetów, a biuro SEP do opracowania budżetu centralnego.
- Przy opracowywaniu i uchwalaniu budżetów należy uwzględniać odpowiednio postanowienia zawarte w: § 18 ust. 5 pkt: 2, 3 i 4, § 30 ust. 4 pkt: 2 i 4 oraz § 45 statutu.
Rozdział VIII. Zasady ordynacji wyborczej, głosowań i podejmowania uchwał
§ 47
- Kadencja władz i organów wybieralnych SEP wszystkich szczebli trwa cztery lata. Kadencja może zostać skrócona uchwałą zwołanego w tym celu NWZD, NWZO lub WZK. W tym przypadku nowo wybrane składy władz i organów są wybierane tylko na okres do końca czteroletniej kadencji.
- Nieudzielenie absolutorium członkowi zarządu skraca jego kadencję z dniem podjęcia takiej uchwały oraz pozbawia prawa do kandydowania w najbliższych wyborach.
- Funkcje: prezesa SEP, prezesa oddziału, przewodniczącego GKR i przewodniczącego KRO mogą być pełnione nie dłużej niż przez dwie kolejne kadencje. Ponowny wybór na te funkcje jest możliwy po okresie przerwy co najmniej jednej kadencji.
- Funkcja członka zarządu głównego i członka zarządu oddziału nie może być łączona z funkcją członka głównej komisji rewizyjnej lub komisji rewizyjnej oddziału oraz sądów koleżeńskich obu instancji. Członkowie komisji rewizyjnych nie mogą być w związkach rodzinnych lub podległości służbowej z członkami kontrolowanych zarządów.
- Wybory delegatów, członków władz i organów, komisji wyborczych oraz głosowania o nadanie godności członka honorowego i zasłużonego seniora są tajne.
- Wybory w: kołach, sekcjach oddziałowych, centralnych kolegiach sekcji i komitetach mogą być jawne, o ile wyrażą na to zgodę wszyscy uczestnicy zebrania.
§ 48
- Obrady wszystkich władz i organów są prawomocne do podejmowania uchwał oraz dokonywania wyborów przy obecności co najmniej 1/2 liczby osób z głosem stanowiącym. Obrady WZD, WZO, WZK w drugim terminie są prawomocne bez względu na liczbę obecnych.
- Uchwały i decyzje wszystkich władz oraz organów są podejmowane zwykłą większością głosów, chyba że inne postanowienia statutu stanowią inaczej. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos prowadzącego obrady.
- Uchwały i decyzje władz i organów mogą być głosowane przy użyciu środków technicznych zapewniających prawidłowość głosowania.
§ 49
- Liczbę delegatów na WZO ustala zarząd oddziału proporcjonalnie do liczby członków zarejestrowanych w kołach na koniec roku kalendarzowego poprzedzającego WZO.
- Liczbę delegatów wybieranych przez oddziały na WZD ustala zarząd główny proporcjonalnie do liczby członków zarejestrowanych w oddziałach na koniec roku kalendarzowego poprzedzającego WZD.
- Mandat delegata trwa do czasu stwierdzenia wybrania delegata na następną kadencję.
§ 50
- Liczbę członków wybieranych władz i organów właściwego szczebla ustalają odpowiednio WZK, WZO i WZD, uwzględniając zapisy: § 18 ust. 2, § 20 ust. 1, § 30 ust. 1, § 32 ust. 1, § 33 ust. 1, § 38 ust. 1 i § 40 ust. 1.
- Kandydatów do władz i organów odpowiedniego szczebla mogą zgłaszać do komisji wyborczych:
- członkowie kół i oddziałów organizujących walne zebrania lub zgromadzenia swoich członków;
- delegaci na: WZK, WZO i WZD oraz członkowie honorowi;
- zarządy;
- komisje rewizyjne spośród członków ustępujących władz i organów;
- komisje wyborcze;
- prezydia komitetów i centralne kolegia sekcji.
- Kandydatami do władz i organów mogą być zwyczajni i honorowi członkowie SEP, którzy mają bierne prawo wyborcze. Kandydat jest zobowiązany do złożenia pisemnej deklaracji zaangażowania i zgody na pełnienie proponowanej funkcji.
- Jeżeli w wyniku działań KW liczba kandydatów zgłaszanych do wyboru nie będzie większa od liczby miejsc w organie wybieralnym, osoby z głosem stanowiącym mają prawo podczas obrad WZD albo WZO zgłosić dodatkowych kandydatów, w trybie ustalonym w regulaminie WZD albo WZO.
§ 51
- W wyniku wyborów prezesem SEP, prezesem oddziału lub prezesem koła zostaje kandydat, który uzyska ponad 1/2 oddanych ważnych głosów.
- Jeżeli w pierwszym głosowaniu na prezesa żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej w ust. 1 liczby głosów, odbywa się druga tura głosowania na dwóch kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów. Prezesem SEP, prezesem oddziału albo prezesem koła zostaje wybrany kandydat, który uzyska większą liczbę głosów, a przy równej liczbie głosów kandydat o dłuższym stażu członkowskim.
- Członkami: zarządu, komisji rewizyjnej, sądu koleżeńskiego i komisji wyborczej zostają kandydaci, którzy w wyborach otrzymali kolejno największą liczbę głosów. W przypadku uzyskania przez kandydatów na miejscach mandatowych równej liczby głosów, o wyborze decyduje dłuższy staż członkowski.
- Wybrany prezes koła uzyskuje jednocześnie mandat delegata na WZO, a prezes oddziału mandat delegata na WZD. Mandat prezesa mieści się w ogólnej liczbie delegatów oddziału lub koła.
§ 52
- W przypadku rezygnacji, niemożności pełnienia funkcji lub odwołania członka wybranej władzy i organu wybieralnego oraz delegata na WZD, WZO albo WZK, na jego miejsce wchodzi następny kandydat z listy wyborczej w kolejności uzyskanej liczby głosów.
- Prawo odwoływania osób wybranych do pełnienia określonych funkcji przysługuje temu organowi, który dokonał ich wyboru.
- W przypadku rezygnacji lub niemożności pełnienia funkcji prezesa: koła, oddziału lub SEP należy dokonać nowego wyboru prezesa na nadzwyczajnym WZK, WZO lub WZD.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 3, o ile do końca kadencji zostało mniej niż 1/2 kadencji, dopuszcza się wybór prezesa przez właściwy zarząd spośród swoich członków.
- Pełnienie funkcji prezesa i przewodniczącego komisji rewizyjnej przez okres krótszy niż 1/2 kadencji nie zalicza się do kadencji w rozumieniu § 47 ust. 3.
Rozdział IX. Zmiana statutu i rozwiązanie się SEP
§ 53
- Uchwały w sprawie zmian statutu podejmuje walny zjazd delegatów na wniosek ZG lub GKR.
- Uchwały, o których mowa w ust. 1, zapadają większością co najmniej 2/3 liczby głosów przy obecności co najmniej 2/3 liczby osób z głosem stanowiącym.
- Zmiana statutu powinna być umieszczona w porządku obrad walnego zjazdu delegatów, a projektowane zmiany powinny być podane do wiadomości osób z głosem stanowiącym nie później niż na 6 tygodni przed walnym zjazdem delegatów.
- Do projektowanych zmian statutu osoby z głosem stanowiącym mogą zgłaszać pisemnie uwagi i zastrzeżenia, które powinny być przesłane do komisji statutowej nie później niż na 3 tygodnie przed terminem WZD.
§ 54
- Uchwałę o rozwiązaniu się SEP podejmuje WZD na wniosek co najmniej 1/2 liczby oddziałów, większością co najmniej 3/4 liczby głosów przy obecności co najmniej 2/3 liczby osób z głosem stanowiącym.
- Uchwała WZD o rozwiązaniu się SEP określa cel, na jaki przeznacza się jego majątek.
Rozdział X. Przepisy końcowe i przejściowe
§ 55
-
Władze i organa oraz jednostki organizacyjne SEP działają do końca kadencji 2014- 2018 w dotychczasowych składach i układzie organizacyjnym.
- Do końca kadencji 2014-2018 należy dostosować regulaminy do zmian statutu uchwalonego przez NWZD w dniu 22 czerwca 2017 r.
- Zmiany statutu wchodzą w życie z dniem wpisu statutu w KRS. Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc statut uchwalony w dniu 19 grudnia 2007 r.
Niniejszy statut został uchwalony przez XXXVII Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów SEP w dniu 22 czerwca 2017 r. w Warszawie.
Przewodniczący XXXVII NWZD SEP
/-/ prof. Andrzej Zieliński